Reflection on artistic freedom by Pamela López: Decolonising success as a form of freedom

IFACCA - International Federation of Arts Councils and Culture Agencies,
16 June 2022, International

In the lead up to the 9th World Summit on Arts and Culture, members of the International Programme Advisory Committee (IPAC) will each share a short reflection on an urgent issue of concern related to artistic freedom. 

veáse IBEROAMERICANO

Decolonising Success as a Form of Freedom

By Pamela López (Chile)

We often hear that art is political and anti-systemic. Some say that the neoliberal model is the natural enemy of creative contexts; that culture has no possibility of existing freely under the economic logic of the market. These are oft-repeated ideas: conventions that often recur in conversations and debates among cultural professionals. American sociologist Howard Becker defines conventions as constructs that enable the distribution of knowledge in a community. And while this is true insofar as when we deal with similar ideas, we must also remain especially careful because it is often ourselves who safeguard and endorse hegemonic ideas or practices that may prove dangerous.

I am thinking, for example, of how narratives of ‘success’ still prevail today in canons protected by festivals, public funds, programmers, critics and press, as well as artists. We pursue complacent tendencies that mitigate the possibilities of creative diversity and the right to adopt alternative models. In times of emerging new paradigms, the practices of freedom are not only about the capacity for expression or access to resources, but also about the willingness of cultures to democratically reflect a society in the public domain and to link audiences, artists and cultural realities.

To decolonise success is - therefore - to also allow ourselves to break with the hegemonic structures that have made us live expectant of awards, reviews, box office sales, aesthetic criteria regulated by the West with an ideal of ´beautiful` bodies on stage, likes and retweets on our social networks, theatres that offer seats for people with disabilities but still do not provide toilets for artists in wheelchairs in their dressing rooms. All this adds up to a dominant monoculture and - I fear - to a model which many of us are still proud guardians (and gatekeepers) of. Let's break with the conditions on our professional path that still act as censorship measures.


En vísperas de la 9ª Cumbre Mundial de las Artes y la Cultura, los miembros del Comité Asesor Internacional del Programa (IPAC) compartirán cada uno de ellos una breve reflexión sobre una cuestión urgente relacionada con la libertad artística.

Descolonizar el éxito como forma de libertad

Por Pamela López (Chile)

Muchas veces escuchamos decir que el arte es político y antisistémico. Se dice que el modelo neoliberal es enemigo natural de los contextos creativos; que la cultura no tiene posibilidad de subsistir de manera libre bajo las lógicas económicas del mercado. Estas son ideas reiteradas; convenciones que se repiten en las conversaciones y el debate entre profesionales de la cultura. Howard Becker define las convenciones como constructos que permiten la distribución del saber en una comunidad. Y si bien esto es cierto en cuanto manejamos ideas similares, hay que tener también un especial cuidado pues muchas veces somos nosotras(os) mismos quienes resguardamos y avalamos ideas o prácticas hegemónicas que resultan peligrosas.

Pienso, por ejemplo, en cómo prevalecen hoy las narrativas sobre el “éxito” en cánones resguardados por festivales, fondos públicos, programadoras(es), críticos y prensa y los y las artistas. Perseguimos tendencias complacientes que mitigan las posibilidades de la diversidad creativa y del derecho a adoptar modelos alternativos. En momentos de nuevos paradigmas las prácticas de la libertad no quedan solamente en la capacidad de expresión o el acceso a recursos; si no también en la vountad de que las culturas reflejen democraticamente una sociedad en su dominio público y de vinculo entre audiencias, artistas y realidades culturales.

Descolonizar el éxito es - por ende - también permitirnos un quiebre con las estructuras hegemónicas que nos han hecho vivir expectantes de los premios, de las críticas, de las ventas en boletería, de criterios estéticos normados por occidente, de cuerpos clásicos sobre los escenarios, de los likes y los retweets en nuestras redes sociales, de teatros que cuentan con butacas para personas en situación de discapacidad pero que no contemplan todavía baños para artistas en sillas de ruedas dentro de sus camarines. Todo esto suma a una monocultura dominante y – temo- a un modelo del que aun muchos somos guardianes orgullosos. Rompamos con las condiciones que desde nuestra vereda profesional aun actúan como medidas de censura.


Reflections by members of IPAC are also published on the 9th World Summit website in English and Spanish.

https://www.artsummit.org/ipac-reflections

https://www.artsummit.org/ipac-reflections-esp